Totul despre Nasterea Domului Iisus Hristos
Hristos
astfel a fost: fiind logodita Preacurata Maica Lui, Fecioara Maria, cu
Iosif, barbat drept si batran cu anii – caci era de 80 de ani si, sub
chipul insotirii, dupa marturia Sfantului Grigore de Nissa si a
Sfantului Epifanie al Ciprului, a fost data lui pentru paza fecioriei si
pentru purtarea de grija pentru dansa, mai inainte pana a nu se aduna
ei. Iosif era numai cu parerea barbat Mariei, iar de fapt era pazitor al
fecioriei ei celei sfintite lui Dumnezeu, martor cu ochii si vazator al
vietii ei celei fara prihana. Caci asa a vrut Dumnezeu, sa tainuiasca
inaintea diavolului taina intruparii Sale din Preacurata Fecioara,
acoperind prin logodire fecioria Preasfintei Maicii Sale, ca sa nu
cunoasca vrajmasul ca aceasta este fecioara aceea, despre care a zis
Isaia mai inainte: Iata fecioara va lua in pantece.
Acest
lucru il marturiseste si Sfantul Atanasie, arhiepiscopul Alexandriei,
zicand: „De trebuinta era Iosif spre slujirea tainei, sa se socoteasca
ca si cum fecioara ar avea barbat; iar cu lucrul sa se tainuiasca de
diavol, ca sa nu stie cele ce vor sa fie, anume ca Dumnezeu voieste a
petrece cu oamenii”. Asemenea si Sfantul Vasile cel Mare graieste:
„Pentru ca sa se tainuiasca de domnul veacului acestuia, s-a economisit
sa se faca logodire cu Iosif”. Si Sfantul Ioan Damaschin zice: „Se
logodeste Iosif cu Maria ca si cu un barbat, ca nu cumva, cunoscand
diavolul nasterea lui Hristos din fecioara fara de barbat, sa se dea in
laturi, adica sa inceteze a-l mania pe Irod si a indemna pe iudei spre
zavistie. Pentru ca diavolul, inca de atunci de cand a proorocit Isaia:
Iata fecioara in pantece va lua si va naste, pandea pe toate fecioarele,
cand va zamisli vreuna dintr-insele fara de barbat si sa nasca fiind
fecioara. Deci, a iconomisit purtarea de grija a lui Dumnezeu, sa se
logodeasca Fecioara Maria cu Iosif, pentru ca sa se tainuiasca de catre
domnul intunericului, fecioria Preacuratei Nascatoare de Dumnezeu si
intruparea Cuvantului lui Dumnezeu.
Deci,
mai inainte de savarsirea insotirii prin cunostinta trupeasca,
Preacurata Fecioara s-a aflat avand in pantece de la Duhul Sfant si
crestea sfantul ei pantece dupa ce a incaput in sine pe Dumnezeu cel
neincaput. Mai ales dupa ce s-a intors la casa ei, dupa o sedere de trei
luni la Elisabeta, s-a cunoscut ca este ingreuiata, din zi in zi
crescand dumnezeiescul rod si apropiindu-se de nasterea Sa, prin
implinirea vremii celei obisnuite.
Acest
lucru vazandu-l Iosif, a cazut in nepricepere si in mare intristare,
caci o socotea ca este furata de nunta. Si, tulburandu-se batranul
foarte, zicea in sine: „De unde i s-a facut ei aceasta? Eu pe dansa nu
am cunoscut-o si nici macar cu gandul n-am gresit si iata ca se vede
ingreuiata, vai mie, ce s-a facut, cu cine a cazut? Cine a inselat-o pe
dansa? Si ce voi face eu? Nu stiu! O voi vadi pe ea, ca pe o calcatoare
de lege sau voi tacea rusinea ei si a mea? Pentru ca de o voi vadi pe
dansa, apoi cu adevarat, dupa legea lui Moise, o vor ucide cu pietre si
eu ma voi socoti ca un tiran, dand-o spre moarte cumplita. Iar daca,
nevadind-o pe dansa, voi tacea, apoi voi lua parte la a ei desfranare.
Deci ce voi face? Nu ma pricep! Voi izgoni-o pe ea in taina, ca sa se
duca oriunde va vrea sau eu sa ma duc de la dansa intr-alta parte
departata, ca sa nu mai vada ochii mei o rusine ca aceasta”.
Astfel
gandind Iosif intru sine, s-a apropiat si a zis catre fecioara, precum
vorbeste de aceasta Sfantul Sofronie, patriarhul Ierusalimului: „Mario,
ce este lucrul acesta pe care-l vad intru tine? Nu ma pricep si ma
minunez si cu mintea ma inspaimantez. Ascunde-te de la mine degraba.
Marie, ce este lucrul acesta care-l vad intru tine? In loc de cinste,
rusine; in loc de bucurie, intristare, in loc ca sa ma laud, ocara mi-ai
adus mie; te-am luat de la preoti din biserica, fara prihana, si acum
ce este ceea ce se vede?”
Si
Atanasie al Alexandriei povesteste de aceasta astfel: „Iosif, vazand-o
pe ea avand in pantece, iar comoara cea dinauntru nestiind-o si
tulburandu-se vorbea catre fecioara, zicand: „Ce ti s-a intamplat,
Marie? Oare nu esti tu fecioara cea mai cinstita, care ai fost crescuta
in sfintele pridvoare? Nu esti tu Maria care nici nu voiai a te uita la
fata de barbat? Oare nu esti tu Maria pe care n-au putut preotii sa te
induplece dupa voia lor si sa te logodeasca? Oare nu esti tu Maria care
te-ai fagaduit a-ti pazi nevestejit trandafirul fecioriei? Unde este
camara curatiei tale? Unde este fata cea frumoasa? Eu ma rusinez si tu
indraznesti, caci iti tainuiesc pacatul tau?”
Acestea
si multe altele zicand Iosif catre dansa, o! cat se rusina fiind
nevinovata mieluseaua si porumbita cea fara prihana, fecioara cea
curata, rumenindu-se la fata la auzirea unor asemenea cuvinte ale lui
Iosif. Nici nu indraznea a-i spune buna-vestire a Arhanghelului si
proorocirea Elisabetei despre dansa, ca sa nu se arate mareata in
desert, laudandu-se. De acest lucru adevereste si Atanasie, cel mai sus
pomenit, ca ea a zis catre Iosif: „De voi marturisi eu singura despre
mine, apoi voi fi mareata in desert; rabda putin, Iosife, si pastorii te
vor incredinta pe tine”.
Fecioara
Maria nimic altceva nu raspundea lui Iosif, decat numai acestea: „Viu
este Domnul Cel ce m-a pazit intreaga intru feciorie pana acum, ca nu am
cunoscut pacat si nimeni nu s-a atins de mine; iar ceea ce este intru
mine, din voia si din lucrarea lui Dumnezeu este”. Iosif, ca un om
cugeta cele omenesti, socotind ca din pacat este ceea ce s-a zamislit.
Insa, ca un drept ce era, n-a voit sa o vadeasca pe dansa, ci voia sa o
lase pe ascuns si sa se duca de la dansa undeva departe.
Acestea
gandind el, iata ingerul Domnului i s-a aratat in vis, zicand: Iosife,
fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria, femeia ta. Aici ingerul
numeste pe fecioara, femeie a lui Iosif, inlaturand parerea acestuia
despre desfranare – caci Iosif socotea ca Maria prin desfranare a
zamislit „femeia cea logodita este a ta, iar nu a altui barbat”.
Teofilact asa zice: „Femeie a lui Iosif, numeste ingerul pe Maria,
aratand ca cea logodita nu este cu altcineva insotita, inca si pentru
aceea o numeste femeia lui Iosif, ca impreuna cu fecioria sa fie
cinstita si nunta cea dupa lege”. Asa socoteste si Sfantul Vasile cel
Mare: „Si fecioara, zice, cu barbat logodita, ca si fecioria sa se
cinsteasca si nunta sa nu se defaime”.
Fecioria
a fost aleasa, deci, ca una ce era de trebuinta pentru sfintire; iar
logodirea, ca ceea ce este incepatura nuntii, s-a randuit ca legiuita,
sa nu se socoteasca ca acel nascut este nascut din faradelege. Apoi, ca
Iosif sa fie martor adevarat al curatiei, si ea sa nu fie sub defaimare,
ca una ce si-ar fi intinat fecioria, pentru ca avea chiar pe logodnic
martor al vietii sale si pazitor. Deci, zice ingerul: Nu te teme a lua
pe Maria, femeia ta, ca si cum ar fi zis: „Primeste pe femeia ta dupa
logodire, iar fecioara dupa fagaduinta ei, cu care s-a fagaduit lui
Dumnezeu; ca in neamul evreesc numai aceasta fecioara s-a fagaduit lui
Dumnezeu, cea dintai ca sa-si pazeasca fecioria neintinata pana la
sfarsit. Nu te teme, ca cel ce s-a zamislit intr-insa de la Duhul Sfant
este: va naste fiu si-i vei chema numele Lui ca un tata, desi nu esti
partas la nasterea Aceluia. De vreme ce este obicei ca parintii sa dea
nume fiilor lor, precum Avraam a dat nume fiului sau Isaac si tu, macar
ca nu esti tata firesc, insa dupa parere fiindu-i tata, ii vei sluji
parinteste punandu-i nume”.
Sfantul
Teofilact mai spune despre inger ca a zis astfel lui Iosif: „Macar ca
nu ai nici o impartasire la nastere, insa aceasta dregatorie parinteasca
voiesc sa ti-o dau, ca sa dai nume Celui nascut. Tu vei da nume
Pruncului, desi nu este nasterea ta, dar trebuie sa te arati ca un
parinte. Iar numele ce vei da va fi Iisus, care inseamna Mantuitor,
pentru ca Acesta va mantui pe poporul Sau de pacate”.
Sculandu-se
Iosif din somn a facut dupa cum i-a poruncit ingerul Domnului: a luat
pe femeia sa cea logodita, pe fecioara cea fara prihana, care, prin
fagaduinta fecioriei, era sfintita Domnului, ca sa fie Maica Stapanului
si care de la Duhul Sfant a zamislit pe Mantuitorul lumii. Pe aceasta a
primit-o ca pe o logodnica a sa, iar ca pe o fecioara a Domnului,
cinstind-o foarte mult si slujindu-i ca Maicii Mantuitorului, cu buna
credinta si cu frica, n-a cunoscut-o pana cand a nascut si, dupa
marturia lui Teofilact, nu s-a atins de dansa niciodata.
Iosif
fiind drept, nu putea sa se atinga de aceea, care nu pentru nunta ii
fusese data din biserica Domnului, ci, dupa obiceiul nuntii, spre paza
fecioriei. Cum putea sa se atinga de o fecioara a Domnului, care
fagaduise feciorie vesnica lui Dumnezeu? Cum putea sa se atinga de Maica
Domnului, Ziditorului Sau, de aceea care era fara prihana? Iar ceea ce
zice Evanghelia: pana ce a nascut, acest cuvant, pana ce, l-a pus Sfanta
Scriptura in loc de vreme neincetata. Caci si David graieste: Zis-a
Domnul Domnului Meu: sezi de-a dreapta Mea, pana ce voi pune pe
vrajmasii Tai asternut picioarelor Tale.
Nu
trebuie sa intelegem ca numai pana atunci vrea Domnul, ca Fiul sa sada
de-a dreapta Sa, pana cand va pune pe vrajmasi asternut picioarelor Lui,
iar dupa punerea vrajmasilor nu va avea sa mai sada. Ci, chiar dupa ce
va pune pe vrajmasi sub picioare, are sa sada mai cu slavire, ca un
biruitor in veacuri nesfarsite. Asemenea si despre Sfantul Iosif se
scrie: Nu a cunoscut-o pe ea, pana ce a nascut. Nu se intelege ca dupa
aceea avea sa o cunoasca, precum au socotit unii dintre eretici, care
este lucru strain de credinta Bisericii. Dar dupa nasterea unui Fiu ca
Acela, Care este Dumnezeu intrupat si dupa atatea minuni ce s-au facut
in vremea nasterii – pe care singur Iosif le vazuse -, nu numai ca nu a
indraznit a se atinge de dansa, dar si mai mult o cinstea ca un rob pe
doamna sa, slujindu-i ca unei Maici a lui Dumnezeu, cu frica si cu
cutremur.
Pentru
acest cuvant, pana ce, Sfantul Teofilact vorbeste astfel: „Sfanta
Scriptura spune asa precum si despre potop graieste: Nu s-a mai intors
corbul in corabie, pana ce s-a uscat apa de pe pamant. Dar el nici dupa
aceea nu s-a intors. Chiar Domnul nostru Iisus Hristos graieste: Cu voi
sunt pana la sfarsitul veacului. Oare se intelege ca dupa sfarsitul
veacului nu va mai fi cu noi? Atunci mai vartos va fi cu noi in
veacurile cele nesfarsite. Asa si aici zice, pana ce a nascut. Adica,
nici mai inainte de nastere, nici dupa nastere n-a cunoscut-o; precum si
Domnul si in veacul acesta si dupa sfarsitul veacului va fi cu noi.
Deci cum putea sa se atinga de cea Preacurata, dupa instiintarea
negraitei nasteri?
De
aici se arata cu dinadinsul si dupa nastere fecioria Preacuratei
Nascatoare de Dumnezeu. Caci, atunci cand s-a aratat ingerul lui Iosif,
care se indoia de insarcinarea fecioarei si o socotea ca este furata de
nunta, ingerul a numit atunci pe Maria femeia lui Iosif: Nu te teme, a
lua pe Maria, femeia ta, si cu aceasta, precum s-a zis mai sus, a surpat
parerea despre desfranare. Cand acelasi inger s-a aratat lui Iosif,
care acum se incredintase despre curatenia Mariei si despre Cel nascut
din Duhul Sfant, dupa nasterea lui Hristos – inger care s-a aratat si in
Betleem si in Egipt – dupa aceea nu mai numeste pe Preacurata Fecioara
Maria, femeie a lui, ci numai Maica Celui nascut. Ca asa se scrie:
Ducandu-se magii, iata ingerul Domnului s-a aratat in vis lui Iosif,
zicand: „Scoala-te, ia Pruncul si pe mama Lui – iar nu pe femeia ta – si
fugi in Egipt”. Si in Egipt iarasi ii zice: „Scoala-te, ia pruncul si
pe maica lui si du-te in pamantul lui Israel”.
Aici
se arata ca nu spre nunta randuia pe Iosif, ci spre a sluji Pruncului
si mamei sale. Deci nu numai pana ce a nascut pe Fiul sau cel Intai
nascut, Maria n-a fost cunoscuta de Iosif ca femeie, ci si dupa nasterea
Aceluia, asemenea a ramas fecioara, precum despre aceasta intr-o unire
marturisesc toti Sfintii Parinti si dascalii cei mari ai Bisericii
crestine.
Se
povesteste si aceasta, ca Fecioara Maria fiind ingreuiata, un oarecare
dintre carturari, cu numele Anin, venind in casa lor – aceasta dupa
aratarea ingerului in vis lui Iosif – si, vazand pe fecioara ingreuiata,
a alergat degraba la arhiereu si la tot soborul, zicand: „Iosif,
teslarul, pe care toti l-ati marturisit ca este drept, a facut
faradelege; caci pe fecioara, care a luat-o din biserica Domnului spre
paza, a cunoscut-o in ascuns si acum este ingreuiata”.
Ducandu-se
in casa lui Iosif slugi trimise de arhiereu, au gasit pe Maria dupa cum
spusese carturarul acela si luand-o cu Iosif, au dus-o la arhiereu si
la sobor. Arhiereul a zis catre fecioara Maria: „Ai uitat pe Domnul
Dumnezeul tau, tu care ai fost crescuta in sfanta sfintelor, care ai
primit hrana din mainile ingerului si ai auzit cantari ingeresti. De ce
ai facut aceasta?” Iar ea, plangand, zicea: „Viu este Domnul Dumnezeul
meu, ca sunt curata si nu stiu de barbat”. Atunci arhiereul a zis catre
Iosif: „De ce ai facut aceasta?” Iosif a raspuns: „Viu este Domnul
Dumnezeul meu ca sunt curat fata de dansa”. Si i-a zis arhiereul: „De
vreme ce n-ai plecat capul tau sub mana cea tare a lui Dumnezeu ca sa
fie binecuvantata semintia ta si fiindca, nespunand fiilor lui Israel,
pe ascuns te-ai unit cu fecioara cea adusa dar Domnului, pentru aceasta
veti bea apa vadirii, ca sa arate Domnul pacatul vostru inaintea
tuturor”.
Era
judecata randuita de la Dumnezeu prin Moise, precum se scrie in cartea a
patra a lui Moise, capitolul al cincilea: Daca vreo fata barbateasca
sau femeiasca ar fi fost prihanita pentru desfranare si n-ar fi
marturisit adevarul, i se da aceleia sa bea apa juramantului in casa
Domnului, cu lucrarile si randuielile cele scrise acolo, deosebit. Si se
facea dupa bautura aceea, prin judecata lui Dumnezeu, oarecare semn
asupra acelora ce au pacatuit, dupa care semn se cunostea faradelegea
facuta. Deci cu acea apa, dupa randuiala ce se cuvenea, arhiereul a
adapat intai pe Iosif, apoi si pe Maria. Insa nu s-a facut asupra lor
nici un semn, incat se mira poporul ca nu s-a aflat intr-insii pacat.
Apoi a zis catre dansii arhiereul: „Daca Domnul Dumnezeu n-a aratat
pacatul vostru, sa mergeti de aici cu pace”. Iosif, luand pe fecioara
Maria, s-a dus la casa sa, bucurandu-se si laudand pe Dumnezeul lui
Israel.
Dupa
aceasta a iesit porunca de la Cezarul August ca sa se inscrie toata
lumea. Si mergeau toti de se inscriau, fiecare in a sa cetate. S-a dus
si Iosif din Galileea, din cetatea Nazaret, in Iudeea, in cetatea lui
David, care se numeste Betleem – pentru ca el era din casa si familia
lui David – ca sa se inscrie cu Maria cea logodita cu el, ea fiind
insarcinata. Betleemul este o cetate mica, nu departe de Ierusalim, in
partea dinspre miazazi, langa drumul ce merge la munte catre Hebron,
cetatea preotilor, in care era casa lui Zaharia, unde Preacurata
Fecioara, dupa buna vestire a Arhanghelului, a cercetat si a sarutat pe
Elisabeta, maica Mergatorului Inainte.
Deci,
intre Ierusalim si Hebron se afla la mijloc Betleemul; si de la cetatea
Nazaretul Galileii, pana aici este cale de trei zile si ceva. Se
numeste Betleemul, cetatea lui David, caci intr-insa s-a nascut David si
s-a uns ca imparat. Acolo a murit si Rahila si se vede mormantul lui
Iesei, tatal lui David. Mai inainte numele Betleemului era Efrata.
Iacob, pascand acolo dobitoacele sale, l-a numit casa painii, mai
inainte vazand cu duhul si mai inainte vestind ca avea sa se nasca
intr-acel loc painea, care s-a pogorat din cer, adica Hristos Domnul.
Aproape de Betleem, catre rasarit – in preajma putului lui David, unde a
insetat el odata si a zis: „Cine ma va adapa pe mine cu apa din fantana
cea dinaintea portilor Betleemului?” – acolo se afla o pestera intr-un
munte de piatra, pe care sta cetatea Betleemului. Pestera aceea era
aproape de o holda a Salomeii, care locuia acolo in Betleem si care era
rudenie a amandorura, adica Fecioarei Maria si lui Iosif.
Cand
s-a apropiat Iosif de cetate, s-au implinit zilele ca sa nasca Mireasa
cea neispitita de nunta si cauta casa de odihna, in care ar putea avea
loc lesnicios ca sa nasca, adica sa-si dea in lume rodul pantecelui sau
cel binecuvantat. Dar nu au gasit gazda, din pricina multimii poporului
care venise sa se inscrie, caci se umpluse nu numai gazda cea de obste,
ci si toata cetatea. Deci s-au intors la pestera aceea, pentru ca nu
gaseau loc de gazduit si ziua era pe sfarsite. Pestera aceea slujea ca
grajd de dobitoace, unde Preacurata si Preabinecuvantata Fecioara, in
miezul noptii, rugandu-se lui Dumnezeu cu fierbinteala si cu totul fiind
cu mintea la Dumnezeu, arzand de dorirea si de dragostea Lui, a nascut
fara durere pe Domnul nostru Iisus Hristos, in douazeci si cinci ale
lunii decembrie. Pentru ca astfel se si cuvenea sa nasca, fara durere,
aceea care a zamislit fara pacat. „Nu am cunoscut, zice, placerea
nuntii, fiind neinsotita”.
Precum
a zamislit curata, tot asa a si nascut fara de stricaciune, dupa cum
graieste Sfantul Grigorie al Nissei: „Fecioara a zamislit, Fecioara a
purtat, Fecioara a ramas si nici o minune din cele ce s-au facut pe
pamant nu a fost mai mare ca aceasta”. Iar Sfantul Damaschin zice: „O
minune mai noua decat toate minunile cele de demult. Caci cine a
cunoscut sa fi nascut maica fara de barbat?” Da, fara de barbat, adica
asemenea lui Adam, din care s-a facut Eva, fara femeie. De care graieste
Sfantul Ioan Gura de Aur, astfel: „Ca precum Adam fara femeie a adus in
lume femeie, pe Eva, tot astfel si fecioara astazi, fara de barbat a
nascut barbat, platind pentru Eva datoria barbatilor. Si precum Adam a
ramas nevatamat, dupa luarea coastei trupesti, tot asa a ramas si
Fecioara dupa iesirea Pruncului dintr-insa”.
Astfel
s-a implinit Scriptura cea de mai inainte, despre rugul cel nears si
despre Marea Rosie. „Caci precum rugul n-a ars fiind aprins, cum canta
biserica, astfel Fecioara ai nascut si Fecioara ai ramas”. Si iarasi
zice: „Marea Rosie dupa trecerea lui Israel a ramas neumblata, iar cea
fara prihana, dupa nasterea lui Emanuel, a ramas nestricata”. Astfel,
fara vatamarea fecioriei sale, pururea Fecioara Maria a nascut pe
Dumnezeu intrupat, fara ajutor si fara slujba cea obisnuita a moasei.
Aceasta marturiseste Sfantul Atanasie al Alexandriei – despre cuvintele
acestea ale Evangheliei: A nascut pe Fiul sau Cel intai nascut, L-a
infasat si L-a pus in iesle -, socotind, zice astfel: „Vezi nasterea cea
cu taina a Fecioarei; singura a nascut si singura a infasat. Pe cand la
femeile cele lumesti, una naste si alta infasa, iar la fecioara nu s-a
intamplat astfel, ci singura a nascut si singura a infasat, singura
Maica, fara osteneala si fara moasa invatata, asa ca n-a lasat pe nimeni
sa se atinga cu maini necurate de aceea care era cu totul curata,
singura a slujit Celui dintr-insa si mai presus de ea, apoi singura L-a
infasat si L-a culcat in iesle”.
Asemenea
si Sfantul Ciprian zice: „Intru nastere si dupa nastere, cu
dumnezeiasca putere a fost fecioara, care a nascut fara durere. Nu avea
trebuinta de nici o slujba de-a moasei, ci singura Nascatoare a fost si
slujitoare a nasterii, cu buna cucernicie, aratand Preaiubitului sau rod
slujba cea de maica, imbratisindu-L, sarutandu-L, alaptandu-L si facand
toate plina de bucurie, pentru ca intru nastere n-a avut nici o durere
si nici o neputinta a firii”.
Dupa
aceasta, Nascatoarea de Dumnezeu cea fara de prihana si singura
slujitoarea nasterii sale, infasind pe dulcele sau Fiu cu scutece albe,
curate si subtiri, ce erau pregatite mai inainte si aduse cu sine din
Nazaret si, punandu-L in ieslea ce era intr-aceeasi pestera, s-a
inchinat Lui ca lui Dumnezeu, Ziditorul Sau”. De acest lucru pomeneste
fericitul Iosif, facatorul de canoane catre Preacurata, zicand:
„Fecioara, pe Cel intrupat si pe Cel infasurat cu asemanarea omeneasca,
tinandu-L in mainile tale, inchinandu-te Lui si sarutandu-L, ai zis ca o
maica: Preadulcele meu Fiu, cum Te tin pe Tine, Cel ce tii cu mana
toata faptura?”
Deci
incredintat lucru este ca dumnezeiasca fecioara s-a inchinat pana la
pamant Celui nascut dintr-insa, Care era culcat in iesle si pe Care cu
mirare, Il inconjurau nevazut, cetele ingeresti, adeverind despre
aceasta Biserica, astfel: „Ingerii inconjurau ieslea ca pe un scaun de
heruvimi, caci vedeau pestera ca un cer, fiind culcat intr-insa
Stapanul. Langa iesle erau legati un bou si un asin ca sa se implineasca
Scriptura: cunoscut-a boul pe cel ce-l are pe el si asinul ieslea
Domnului sau. Boul acela si asinul erau adusi de Iosif din Nazaret.
Asinul se adusese pentru Fecioara cea ingreuiata ca s-o duca deasupra sa
pe cale, iar pe bou il adusese Iosif, ca sa-l vanda si sa plateasca
datornicul bir imparatesc, si ca sa cumpere cele de trebuinta. Acele
dobitoace necuvantatoare stand langa iesle, cu aburul lor incalzeau pe
Prunc in frigul iernii si asa slujeau Stapanului si Facatorului.
Apoi
Iosif s-a inchinat Celui nascut, cum si aceleia ce L-a nascut, caci
atunci a cunoscut ca Cel nascut dintr-insa este de la Duhul Sfant,
precum graieste si Sfantul Atanasie: „Cu adevarat nu a cunoscut-o Iosif
pe dansa, pana ce a nascut pe Fiul sau Cel intai nascut. Cat a purtat
fecioara pe Cel zamislit, nu o stia Iosif. Nu stia ce este intr-insa, nu
stia ce se intrupa. Dupa ce a nascut, atunci a cunoscut puterea
fecioarei si de ce s-a invrednicit ea. Atunci a cunoscut, vazand pe
Fecioara hranind piept si pazind floarea fecioriei. Atunci a cunoscut,
cand fecioara a nascut, iar cele ce sunt ale celor ce nasc nu le-a
priceput. Atunci a cunoscut cand a dat lapte, piatra cea netaiata,
pietrei celei gandite. Atunci a cunoscut Iosif ca pentru dansa a scris
Isaia: Iata, fecioara in pantece va lua”.
Pana
aici sunt cuvintele lui Atanasie, care incredinteaza ca in acea vreme a
cunoscut Iosif puterea tainei si, cunoscand, s-a inchinat cu frica si
cu bucurie, multumind lui Dumnezeu Cel intrupat, Care l-a invrednicit a
fi singur vazator si slujitor al tainei. Ziua nasterii lui Hristos, se
scrie de catre multi scriitori vrednici de credinta, ca ar fi fost
simbata spre Duminica, la miezul noptii.
Asa
se arata si de Soborul al saselea ecumenic, care graieste pentru
praznuirea zilei Duminicii, zicand ca in aceasta zi a facut Domnul
lumina. Intru aceasta zi a plouat mana din cer. In aceasta zi Domnul a
binevoit a Se naste. Intru aceasta a luat Domnul botezul in Iordan de la
Ioan. Intru aceasta zi, Preamilostivul Rascumparator al neamului
omenesc a inviat din morti, pentru mantuirea noastra. Intru aceasta a
trimis pe Duhul Sfant peste ucenici. Ca precum vineri, dupa marturii
vrednice de credinta, S-a zamislit in pantecele cel fecioresc, prin buna
vestire a Arhanghelului si vineri a patimit, asa Duminica S-a nascut si
Duminica a inviat.
Cu
cuviinta era a Se naste Hristos in ziua Duminicii, caci in care zi
Dumnezeu a zis sa se faca lumina si s-a facut lumina – intru aceea
Insusi El fiind Lumina cea neapropiata sa rasara lumii. Iar ca avea sa
Se nasca Hristos noaptea si in ceasurile ei, cu proorocie s-a spus mai
inainte in cartile Intelepciunii astfel: „Pentru ca linistita tacere
cuprinzand toate si noaptea intru a sa grabire injumatatindu-se,
Cuvantul Tau cel Atotputernic din cer, de la scaunul imparatiei, aspru
razboinic, a venit in mijlocul pamantului celui pierzator”.
S-au
facut si minuni mari in vremea nasterii Domnului in toata lumea, caci
in acel ceas prin care a trecut Domnul nostru prin poarta fecioriei cea
pecetluita cu curatia, tot in acela, in pestera a izvorat din piatra
izvor de apa. In Roma a iesit din pamant un izvor de untdelemn si a curs
in raul Tibrului. O capiste idoleasca, ce se numea vesnica, a cazut si
idolii s-au sfaramat si tot acolo s-au aratat pe cer trei sori. In
Spania in aceeasi noapte s-a aratat un nor mai luminos decat soarele. In
pamantul Iudeii au odraslit viile cele din Engadi, fiind iarna. Iar,
mai ales, dupa cum se scrie in Evanghelie, cu cantare s-au pogorat
ingerii din cer si s-au aratat oamenilor in vederea ochilor.
In
preajma pesterii acelea, in care S-a nascut Hristos, era un turn ca la o
mie de stanjeni departe, ce se numea Ader, slujind de locuinta
pastorilor. Acolo in acea noapte s-a intamplat ca nu dormeau trei
pastori, care isi strajuiau turma lor; si iata, cel mai intai statator
intre puterile ceresti – pe care il socoteste Sfantul Ciprian ca este
binevestitorul Gavriil – s-a aratat lor in mare lumina, stralucind cu
slava cereasca si cu aceeasi lumina stralucindu-i si pe dansii, iar ei,
vazandu-l, foarte s-au infricosat. Dar ingerul ce s-a aratat, le-a
poruncit sa lase frica si sa nu se teama si le-a vestit bucuria ce
venise la toata lumea prin nasterea Mantuitorului. Apoi le-a spus si
semnul bunei sale vestiri, celei nemincinoase: Veti afla, zice, un Prunc
infasat culcat in iesle.
Acestea
vorbind ingerul catre dansii, indata s-au auzit in vazduh cete
ingeresti, laudand pe Dumnezeu si zicand: Slava intru cei de sus lui
Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire. Dupa vederea aceea a
ingerului si dupa cantarile auzite, sfatuindu-se pastorii, s-au dus
degraba pana la Betleem ca sa vada de sunt adevarate, cele ce li s-au
spus lor de catre inger. Si au aflat pe Preacurata Fecioara Maria,
Nascatoarea de Dumnezeu, pe Sfantul Iosif, logodnicul ei, precum si
Pruncul infasat si pus in iesle.
Crezand
fara indoiala ca Acela este Hristos Domnul, Mesia cel asteptat, Care a
venit in lume sa mantuiasca neamul omenesc, s-au inchinat Lui si au spus
toate cele ce au auzit si ceea ce li s-a spus de inger, despre Pruncul
Acela. Atunci toti cei ce auzeau, adica Iosif, Salomeea si cei ce se
intamplasera de venisera in acea vreme acolo, se mirau de cele graite de
pastori. Mai ales Preacurata Fecioara Maria, care nascuse fara
stricaciune, pastra toate graiurile acestea punandu-le in inima sa. Si
s-au intors pastorii, laudand si binecuvantand pe Dumnezeu.